سرور خبازثابت؛ علی پولادی ریشهری؛ مولود کیخسروانی؛ محمد رضا بحرانی
چکیده
مقدمه: امروزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از شایع ترین اعمال جراحی در سطح جهان مطرح بوده و عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار میباشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و گرایش به مد با گرایش به جراحی زیبایی در زنان متقاضی جراحی زیبایی بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از شایع ترین اعمال جراحی در سطح جهان مطرح بوده و عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار میباشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و گرایش به مد با گرایش به جراحی زیبایی در زنان متقاضی جراحی زیبایی بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی زنان متقاضی جراحی زیبایی مراجعه کننده به کلینیکهای زیبایی شهر بوشهر در سال 1399 بود. حجم نمونه متشکل از 400 نفر خانم بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای گرایش به جراحی زیبایی اعتمادی فر و امانی (1392)، نگرش به مد رضایی(1393)، طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (2005) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) بود. یافتهها: یافتهها نشانداد که متغیرهای گرایش به مد و طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان پیشبینیکننده گرایش به جراحی زیبایی در زنان بودند. همچنین یافتههای مدل ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر مستقیم گرایش به مد و طرحوارههای ناسازگار اولیه با تنظیم شناختی هیجان بود. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، میتواند برای رواندرمانگران و مشاوران در ارائه مشاوره تخصصی به زنان متقاضی جراحی پروتکلی مبنی بر اصلاح باورها و شناختهای غیرمنطقی و آموزش سبکهای مقابلهای جهت کاهش گرایش به مدگرایی و طرحوارههای ناسازگار اولیه و افزایش تنظیم شناختی هیجان معرفی نماید.